Köpvillkor

Dessa villkor gäller i alla butiker som drivs av Telefonshoppen Norden AB (556723-5675), nedan kallat butik eller butiken samt vid beställning via butik eller telefon. Villkoren är generella och innefattar samtliga betalningsmetoder och tjänster, vi förbehåller oss rätten att endast erbjuda ett urval av produkter, betalningsmetoder, tjänster, priser och leveransalternativ för vissa kunder i vissa webbutiker. Vi har som ambition att erbjuda alla våra kunder bra service och support i kombination med fördelaktiga priser och villkor. Vid frågor ber vi er att första hand läsa dessa villkor eller kontakta oss via mail. 

Dessa villkor ska gälla vid beställning av varor och tjänster från kund oavsett metod för beställning, eventuella undantag ska avtalas skriftligen i orderbekräftelse eller skriftligen med hänvisning till specifik beställning.

1. Allmänt

Beställning sker via vår butik eller via telefon och/eller mail. Köparen är skyldig att läsa våra köpvillkor och följa de regler och råd som finns beskrivna I dessa. När du beställer en vara hos oss oavsett metod för beställning godkänner du som kund våra köpvillkor.

En orderbekräftelse skickas alltid ut per mail I samband med att er beställning registreras. Kund ansvarar alltid för att angiven mailadress angetts korrekt oavsett metod för beställning. Observera att en orderbekräftelse baserat på en beställning via webbutik inte är att likställa med ett avtal innan ordern godkänts av butiken, order godkänns av butik i samband med att leverans genomförs. Butiken förbehåller sig alltid rätten att annulera en beställning efter att en orderbekräftelse skickats ut till kund.

2. Priser

Priser anges i regel inklusive moms, via butiken kan du välja om du vill se priser inklusive eller exklusive moms. 

Eventuella frakt- expeditions samt faktureringskostnader redovisas i kassan i samband med beställning. Obs att eventuella extra kostnader hos 3:e part kan tillkomma enligt gängse samarbetspartners rutiner.

3. Betalningsmetoder

I butiken betalar du enkelt dina varor genom att välja en av våra nedanstående betalningsmetoder. I det fall kund väljer en för köpet ogiltig betalningsmetod förbehåller vi oss rätten att göra om ordern åt kund med en giltig betalningsmetod samt eventuell kostnad för betalningsmetoden.

Vid utebliven betalning förbehåller vi oss rätten att debitera upp till 20% i dröjsmålsränta samt 50 kr i påminnelseavgift från förfallodatum oavsett betalningsmetod. Vidare så kvarstår äganderätt till samtliga varor hos butiken tills dess att full betalning erlagts. Vid utebliven betalning förbehåller sig butiken rätt att genomföra återtag av varor som delbetalning. I det fall återtag av varor sker görs avdrag på fodran mot kund efter värdering av butiken, butiken förbehåller sig rätten till återtag i samband med att fodran förfallit samt vid misstanke om att betalning ej kommer att ske.

3.1 Faktura

Efter godkänd kreditprövning erbjuder vi vissa kunder att handla mot faktura, samtliga fakturor skickas via mail. Som avtalskund kan man få samtliga fakturor skickade till en dedikerad e-post för fakturor.

Fakturering sker i samband med att beställning levereras från oss, betalningstid enligt överenskommelse. Eventuell dröjsmålsränta summeras och faktureras månadsvis med 30 dagars betalningsperiod i slutet av varje månad.

 3.2 Postförskott

Vid betalning via postförskott sker betalning i samband med att kunds försändelse hämtas hos Postnords serviceombud. Betalning kan i regel göras via kort eller kontant. I det fall ni önskar beställa med postförskott ber vi er att kontakta vår kundtjänst.

3.3 Förskottsbetalning

Vid förskottsbetalning betalas hela summan till angivet bankgironummer innan leverans sker. Köpare är fortfarande bunden av sin beställning, utebliven betalning är inte detsamma som godkänd ånger av beställning. Vid utebliven betalning förbehåller sig butiken rätten att antingen makulera en beställning eller att leverera kunds order med faktura samt eventuell faktureringsavgift.

3.4 Betalning via Walley

I samarbete med Walley erbjuds faktura med 30 dagars löptid för nya företagskunder. I samband med beställning görs en kreditkontroll, butiken samt Walley förbehåller sig rätten att därefter göra en bedrägerikontroll samt neka beställning. Vid godkänd beställning sker leverans snarast möjligt.

3.5 DIBS kortbetalning

I samband med beställning i webbutik kan betalning ske via kort i samarbete med DIBS. 

4. Leveranstid

Samtliga beställningar som godkänns innan klockan 12.00 vardagar skickas normalt sett samma dag under förutsättning att varan finns i lager. Normal leveranstid för varor i lager är 1 arbetsdag men kan i undantagsfall vara upp till 2-5 arbetsdagar.

Standardvaror som ej finns i lager vid beställning har en generell uppskattad leveranstid om 1-7 arbetsdagar men ingen leveranstid kan garanteras för varor som ej finns i lager vid beställning. 

Om leverans inte kan ske inom avtalad tid ska kund informeras om detta snarast möjligt med en ny uppskattad leveranstid. Konsumentkund äger rätt till att häva sitt köp mot bakgrund av försenad leverans utan kostnad.

5. Leveranssätt

Leveransmetod väljs i kassan i samband med beställning, kostnaden för respektive leveransmetod anges i samband med köp. Leverans sker med incoterms CPT utan extra försärking om inget annat avtalats. Respektive fraktombuds standardvillkor avseende ersättning vid eventuella transportskador och försvunna paket ingår utan extra kostnad i alla frakter. Utökad transportförsäkring kan läggas till i kassan eller via kontakt med kundtjänst vid behov. Butiken förbehåller sig rätten att via interna policys addera utökad transportförsäkring i de fall butiken finner det lämpligt.

Frakt sker enligt angvet pris, för övriga frakter debiteras alltid en schablonkostnad 135 kr inkl moms. Detta gäller bland annat men inte enbart retursedlar, ytterligare frakter, returfrakt vid reparation och supportärenden samt retur med butikens fraktsedlar. Eventuell fri retur avser enbart försändelser som inte hämtats ut av kund.

5.1 Postnord MyPack

Försändelse skickas med Postnord MyPack för uthämtning hos ert närmsta serviceombud. Giltig legitimation behöver i regel visas i samband med att varan hämtas hos ert lokala serviceombud. Avisering sker i regel i samband med att er beställning hanteras via mail och/eller sms. Försändelsen levereras i normala fall till ert lokala postombud inom 1-2 arbetsdagar från att försändelsen skickas från oss. 

5.1 Postnord Parcel

Försändelse skickas med Postnord Parcel tidigare kallat postnord företagspaket för leverans till angiven adress innan kl 16 nästkommande vardag. Avisering sker i regel i samband med att respektive beställing hanteras och levereras. För att försändelsen ska kunna lämnas på angiven adrss måste företagets namn finnas synligt på adressen. I det fall en försändelse ej kan levereras aviseras den normalt via post för uthämtning hos närmaste postombud.

5.3 Postnord varubrev

Försändelsen skickas i ett vadderat kuvert för leverans direkt till brevlådan. Vi förbehåller oss rätten att ändra önskad leveransmetod från postnord varubrev till postnord mypack i det fall försändelsens innehåll inte lämpligen skickas med ett varubrev. I det fall val av leveransmetod ändras utgår ingen extra kostnad för frakt.

5.4 Hämta i butik

I det fall ni önskar kan ni hämta er beställning i en butik. Varor lämnas endast ut till legitimerad betalningsansvarig för respektive beställning med undantag för avtalskunder kan hämta varor med valfritt ombud. Efter beställning informeras ni via mail när er beställning hanterats och era varor finns att hämta.

5.5 Retursedel

Detta är en tjänst för att underlätta frakt mellan kund och butik. Butiken skickar ut förbetald och utskriven fraktsedel så att kund enkelt kan skicka produkter i retur. Kund ansvarar alltjämnt för transport av försändelsen samt eventuella skador t.ex till följd av förlorad försändelse, oaktsamt beteende eller bristande förslutning. I det fall kund önskar kan butiken teckna en varuförsäkring i samband med att retursedel skapas till en kostnad om 250 kr per kolli.

Kostnaden för retursedel debiteras normalt sett när aktuellt ärende är avslutat, observera att retursedel avser frakt mellan kund och butik och således alltid kan komma att debiteras även vid godkänd reklamation och/eller godkända garantiärenden.

Varor skickas alltid åter med retursedel av kund på egen risk, i det fall kund önskar kan denne istället ombesörja retur av produkt på egen hand istället för att använda retursedel skapad av butiken.

6. Spårning av försändelse

På grund av ökad risk för bedrägerier skickar vi enbart försändelser med spårningsbara leveransmetoder. Kollinummer lämnas ut till kund på begäran om varan betalats via kort samt om beställningen inte innehåller tjänster via 3:e part. 

7. Outlösta paket

Observera att en outlöst försändelse inte innebär att ångerrätt utnyttjas, vänligen se avsnitt nedan rörande ångerrätt och följ de instruktioner som anges i det fall ni önskar ångra ert köp.

I det fall en försändelse inte hämtats förbehåller vi oss rätten att skicka försändelsen till kunds folkbokföringsadress samt debitera kund för fraktkostnad. I det fall även denna försändelse ej kan levereras eller vid misstanke om bedrägeri eller att försändelsen ej kommer att hämtas ut av kund förbehåller vi oss rätten att annulera kunds beställning samt debitera eventuella fraktkostnader som uppstått.

8. Produktgaranti

Vi är måna om att ni som kund får hjälp vid eventuella problem med en produkt som är köpt från oss. Vänligen se mer detaljerad information om olika produkter nedan.

8.1 Nya produkter

Samtliga mobiltelefoner och surfplattor omfattas alltid av produktgaranti om inte annat anges. Garantin ges av respektive tillverkare och sökes enligt dennes rutiner och villkor. Vidare instruktioner finns normalt på tillverkarens hemsida. Eventuella särskilda garantibevis eller liknande dokument ska efterfrågas av kund innan beställning görs. För mobiltelefoner och surfplattor är garantin oftast en så kallad hårdvarugaranti. I det fall det kan påvisas att felet kan härledas till ett produktionsfel byts varan eller den trasiga delen i regel ut. Fabrikationsfel är således fel som fanns i varan innan den kom köparen tillhanda och inte fel som har eller kan tänkas ha orsakats på grund av felaktigt hanterande eller förslitningsskador.

Butiken lämnar således ingen egen garanti för mobiltelefoner och surfplattor utan alla ärenden skall hanteras genom respektive tillverkare eller dennes ombud. För att reparation eller utbyte på produktgaranti ska göras måste aktuellt serviceärende bedömas av auktoriserad servicepartner och ett garantiutlåtande göras. Via tillverkarens hemsida kan du hitta kontaktvägar för olika modeller baserat på tillverkare för att söka garanti direkt hos tillverkarens serviceombud, eventuella fraktkostnader ingår ej utan betalas av kund. I det fall tillverkarens serviceombud ej kan hantera aktuellt serviceärende pga import, saknad av kvitto eller annan anledning kan garantiutlåtande ej göras. I det fall garanti ej kan hanteras av rekommenderat ombud kan varan reklameras, i det fall aktuell vara är mer än 6 månader gammal har kund bevisbörda för fabrikationsfel och måste således kunna påvisa att aktuellt fel är ett fabrikationsfel. 

Eventuella adaptrar omfattas ej av någon garanti likaså är de produktbilder som används för tillbehör vägledande. Butiken garanterar ej att tillbehör är identiska med de produktbilder som nyttjas samt att eventuellt förpackning på bild kan skilja sig från verklig förpackning. 

I samband med att reparation; och förberedande undersökningar inför reparation, utförs kan elektroniska enheter såsom mobiltelefoner, surfplattor och dylikt komma att påverkas så att enhetens ursprungliga produktgaranti upphör. Vi har för avsikt att inte bryta, öppna eller på annat vis förändra ursprungliga plomberingar och dylikt om vi inte anser att det är nödvändigt. Kund godkänner att butiken vidtar nödvändiga åtgärder samt är medveten om att dessa kan påverka enhetens rätt till garanti enligt gängse tillverkares rutiner, vidare frånsäger sig kund eventuell ersättning avseende förlorad produktgaranti till följd av att reparation och/eller undersökning görs.

Olåsta mobiler definieras som olåsta om de fungerar med flera svenska operatörer. Med detta menas att enheten fungerar med valfri operatör till skillnad från en låst mobil som endast fungerar med en specifik operatör. Olåsta mobiler fungerar normalt sett över hela världen oavsett operatör. Butiken ger dock ingen garanti för att en olåst mobil fungerar med samtliga operatörer över hela världen då vissa tillverkare regionsspärrar vissa enheter.

Tillbehör och övriga varor omfattas av minst 1 års garanti om inget annat anges. Garantin täcker enbart ursprungliga fel och således ej fel till följd av yttre åverkan såsom stöt-, tapp- och förslitningsskador fukt eller felaktigt användande. 

8.2 Begagnade produkter

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick. Beskrivning av generellt skick görs baserat på hur respektive handläggare upplever aktuell enhet, vi förbehåller oss rätten att göra en bedömning av varans skick. Repor och mindre märken räknas ej som skador utan som slitage. Vidare vill vi upplysa om att begagnade enheter kan ha repararerats av oss eller tidigare ägare med komponenter som ej är original. 

Begagnade varor köps i befintligt skick, samtliga funktioner testas ej. I det fall funktionstest har gjorts kontrolleras att enheten tar emot laddning, att enhetens skärm och eventuell touch fungerar, att enhetens fysiska knappar fungerar samt uppkoppling av samtal, samtalshögtalare och samtalsmikrofon.

Vid köp av begagnad enhet kan den ha osäkra funktioner helt eller delvis. Komponenter och funktioner som inte testas och kan vara osäkra är bl.a men inte enbart: Wifi, Kamera, Batterikapacitet, Mjukvaruversion, Språkval, Enskilda applikationer, Headset, Bluetooth, GPS, Frekvensstöd, 2G funktionalitet, 3G funktionalitet, 4G funktionalitet samt generell problematik med att enhet fryser eller hänger sig. Kund äger ingen rätt till reklamation till följd av osäkra funktioner. I det fall butiken vid test upptäcker att osäkra funktioner är defekt eller nedsatta anges detta i beskrivningen för respektive produkt.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick utan garanti. Garanti kan finnas via tillverke men är inget som garanteras av butiken. Vidare levereras begagnad enhet utan kartong, laddare, kablar och bruksanvisning. Enbart handenhet ingår vid köp av begagnad vara.

Begagnade varor omfattas av 3 års reklamationsrätt.

9. Transportskador

I det fall er vara skadats under transporten skall du omedelbart anmäla felet till oss. Vid transportskada ber vi er att skapa en reklamation hos oss senast inom 48h från att försändelsen tagits emot och förtydliga i er felbeskrivning vilken typ av skada som skett. 

10. Ångerrätt

Som näringsidkare har du ingen avtalad ångerrätt. 

11. Reklamation

Som näringsidkare har du 3 års reklamationsrätt i det fall er vara inte fungerar. Att reklamera innebär att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan eller tjänsten är felaktig. 

Om det är fel på en vara har du rätt till att

  • Kräva att felet avhjälps
  • Kräva omleverans av ny, felfri vara
  • Få prisavdrag
  • Få ersättning för reparation
  • Häva köpet och få pengarna tillbaka
En vara kan reklameras i 3 år efter att du tagit emot produkten men ska reklameras inom skälig tid. Observera att eventuella förändringar på produkten till följd av normalt användande kan ge upphov till att en reklamation avslås samt att ni som kund ansvarar för eventuell mjukvara som används tillsammans med er produkt.

Observera att kund inte har rätt till samtliga åtgärder t.ex omleverans samt hävning av köp utan endera omleverans eller hävning av köp. Observera även att kund inte kan kräva vilken åtgärd de vill utan att butiken förbehåller sig rätten att i första hand åtgärda felet på det sätt de finner lämpligt.

Reklamation godkänns endast i de fall där det kan konstateras att det rör sig om ett ursprungligt fel på produkten som fanns vid leverans. Om varan är mer än 6 månader är det kunds ansvar att bevisa att felet är ursprungligt och fanns vid leverans enligt sexmånadersregeln. 

Som juridisk person omfattas ni enbart av köplagen. Ni ansöker om reklamation på samma vis som konsument enigt nedan men bevisbördan för att varan var felaktig vid leverans ligger alltid hos köparen. 
 

Så här ansöker ni om reklamation:

1. Gör felanmälan via butikens supportdel samt avsluta er felanmälan i kassan. En mailbekräftelse på att er felanmälan tagits emot skickas per automatik. I alla försändelser bifogas även en blankett för enkel hantering av alla returer samt en fraktsedel, observera att kostnad för frakt debiteras vid utnyttjande av medskickad fraktsedel.

2. Skicka era varor till angiven returadress eller invänta ett retursedel om denna tjänst beställts.

Åtgärd och svar: Vi har som målsättning att hantera samtliga returer snarast möjligt

  1. Efter att butiken tagit emot er försändelse kommer ert ärende att undersökas och hanteras snarast möjligt.
  2. Vid godkänd ansökan vidtas lämplig åtgärd snarast möjligt. 
  3. Vid nekad ansökan skickas varan till kunds leveransadress med posten, frakt samt 250 kr undersökningsavgift debiteras. Observera att fraktkostnaden kan vara högre än ursprunglig fraktkostnad.

12. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Telefonshoppen Sverige AB som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 556723-5675 och har sitt säte i Stockholm. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter. 

13. Force majeure

Vid händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknad, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantör, fördyrande omständighet, onormal valutakursförändring eller annan omständighet som Butiken ej kan råda över och skäligen ej kan förutses hänförs till Force majeure varpå Butiken befrias från sina förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

14. Ändring av order

I det fall ni önskar ändra er beställning ber vi er att kontakta oss via mail, ändrning av beställning kan även göras via telefon eller chat. Vid ändring av order är du som kund asvarig för att ändring hanteras korrekt, be gärna om en uppdaterad orderbekräftelse för att undvika eventuella missförstånd. Ändring sker enbart om er order ännu ej levererats i våra system.

15. Produktspec och produktursprung

Vi köper och säljer produkter med ursprung från hela EU. Samtliga produkter har i huvudsak samma hårdvara och hårdvarugaranti som svensksålda produkter om inget annat anges. Med EU-modeller avses produkter som är köpta från alla marknader inom EU/EES, dessa kan komma att levereras i utan svensk bruksanvisning i sin kartong. Vidare så kan angivet artikelnummer variera för olika produkter. Via vår kundtjänst kan ni be om att få en bruksanvisning skickad till er via mail vid behov. Vissa produkter aktiveras  på sin ursprungliga marknad innan de exporteras för att eventuellt regionslås ska tas bort, dessa enheter anges som fabriksolåsta. Fabriksolåsta enheter levereras därav ibland med en extra plombering eller bruten plombering trots att de inte använts av någon tidigare ägare. Vidare reserverar vi oss för att enskilda applikationer samt operatörsfunktioner inte har stöd för användning med importerade enheter. I det fall man är i behov av en enhet med en särskild specifikation ber vi er att ta kontakt med oss innan köp.

16. Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och felaktiga uppgifter via vår hemsida och förbehåller oss rätten att utan att meddela kund ändra priser, leveranstider, tekniska specifikation samt rutiner vid beställning. Vid eventuell slutförsäljning av viss vara eller tjänst eller i det fall en vara eller tjänst från tredje part såsom mobilabonnemang, elektronik och andra operatörstjänster väsentligen ändras i pris eller innehåll förbehåller vi oss rätten att häva köpet samt återbetala erlagd betalning på bästa vis.

 

Kund äger ingen rätt till ersättning för nedlagd tid, frakter eller andra kostnader som kan tänkas uppstå till följd av problem med varor och eller tjänster. När ett ärende är avslutat och hanterat kan kund genom att maila butiken med kopia på utlägg för t.ex frakt och dylika styrkta omkostnader ansöka om ersättning för de utlägg kund haft. Observera dock att dylika kostnader inte behöver ersättas utan att ärendet prövas individuellt i syfte att erbjuda kund god service.  

Vi strävar efter att tillgodose våra kunders önskemål och krav på bästa vis enligt dessa villkor. I det fall du saknar en vara eller produkt eller på annat vis vill komma med förslag på hur vi kan förbättra vår verksamhet uppmanar vi er att ta kontakt med oss.